Artefiction / E info@artefiction.nl / KvK 63751593 / © 2019 Artefiction

​Aangenaam!

 

Mijn naam is Linda Dielemans, schrijver en archeoloog. Na de opleiding Klassieke Muziek Hobo aan het Utrechts Conservatorium succesvol te hebben afgerond, startte ik met de studie Prehistorie van Noordwest-Europa aan de Universiteit Leiden. In mijn vrije uurtjes gaf ik jarenlang hoboles aan zowel kinderen als volwassenen. Sinds 2005 ben ik als (veld)archeoloog werkzaam in heel Nederland. Het grootste deel van mijn ervaring deed ik op binnen de gemeentegrenzen van Utrecht. Ik werkte een groot aantal opgravingen uit in basisrapportages, die bijna allemaal online raadpleegbaar zijn (bijvoorbeeld hier). Mijn avonden en weekenden besteedde ik aan het schrijven van mijn (pre)historische jeugdboeken: Zomerwoud (2013, The House of Books) en Geestenkrijger (2016, Moon). Mijn derde jeugdroman, Schaduw van de leeuw, is in juni 2018 verschenen bij Uitgeverij Leopold. Artefiction werd in juli 2015 opgericht, maar sinds april 2017 ben ik volledig zelfstandig en kan ik mijn grote liefdes, schrijven en archeologie, nog beter combineren.

 

Hoe ik werk.

 

Archeologie is een wetenschap. We graven objecten op en proberen daarmee te reconstrueren hoe mensen vroeger leefden. Die objecten kunnen mooi of lelijk zijn, kostbaar of waardeloos, heel of gebroken. Maar allemaal hebben ze een rol gespeeld in een mensenleven. En juist daarin zit het verhaal. Vaak zijn het de kleine dingen die een vondst bijzonder maken. Een vingerafdruk in de klei, een snelle reparatie, kap- of snijsporen. Als ik iets over een object moet schrijven, kom ik - als dat mogelijk is -  graag op locatie om het in het echt te zien. Het liefst hoor ik dan ook alles over de achtergrond van het object: waar het is gevonden en hoe, in welke context het thuishoort en waarom. Hoe meer informatie, hoe beter. Alles wat ik te weten kom, helpt mij om zo goed mogelijk in de wereld van de vondst te stappen.

Het verhaal.

 

Voor welk publiek ik ook schrijf en hoe avontuurlijk het ook mag zijn, het verhaal is altijd gebouwd op de wetenschappelijke gegevens die ik heb gekregen. Tijdens het schrijven zoek ik naar informatie die de vindplaats van het object overstijgt, bijvoorbeeld over periode en landschap. Maar evengoed kan ik juist de lokale historie en omgeving verwerken tot in het kleinste detail. Alles is mogelijk! Met als resultaat een verhaal dat precies overbrengt wat u over wilt brengen.

 

 

Testimonials.

 

"Knap hoe schrijver en archeoloog Dielemans in Brons de geschiedenis van brons én ons vertelt. Ze legt verrassende verbanden glashelder uit, maakt treffende portretten van vondsten zoals Ötzi en het meisje van Egtved en laat in aparte hoofdstukken het brons zelf spreken. Van informatieve boeken willen we het liefst dat ze de meeslependheid hebben van fictie, de feitelijkheid van wetenschappelijke boeken en het vermogen om te verbazen en aan het denken te zetten van een bevlogen professor. Brons heeft dat alle drie. En is ook nog eens prachtig geïllustreerd en vormgegeven. Dit boek is vanaf de eerste bladzijde al bijna niet weg te leggen." - Pjotr van Lenteren (Volkskrant) over Brons

"Deze prehistorische jeugdroman van archeologe Linda Dielemans is op alle gebieden een schot in de roos. Het verhaal van dromersleerling Joeni, die opgroeit in het Europa van 28.000 jaar geleden, is krachtig en ontroerend, magisch en tegelijkertijd verbazingwekkend herkenbaar. Schaduw van de leeuw is goed geconstrueerd, vlot geschreven en heel sfeervol. De mooie beschrijvingen laten de prehistorische landschappen, dieren en gebruiken voor je ogen tot leven komen." - Denise Mordang (verhalenverslinders.nl) over Schaduw van de leeuw

 

"De rijke prehistorische vorstengraven vormen een icoon voor Oss. Op basis van de nieuwste wetenschappelijke kennis vertelt Linda Dielemans op boeiende en directe wijze het verhaal over de heuvels. Jorre en Adela nemen je mee naar de tijd van de vorstengraven, bijna 3000 jaar geleden. Het is een emotioneel verhaal over liefde, vriendschap en conflicten maar ook de dood. De archeologie komt door Dielemans’ verhaal tot leven doordat het over mensen gaat zoals wij. Zo leert de (jonge) lezer op een bijzondere manier van alles over die mysterieuze vorstengraven." - Richard Jansen (Gemeentearcheoloog Oss/Universiteit Leiden) over Het zwaard, het juk en het meisje. 

 

"De verhalen in het boekje nemen je mee naar andere tijden. Door de heldere beschrijving krijg je een beeld over hoe men vroeger leefde. Heel mooi beschreven. Het boekje laat zien dat archeologie een meerwaarde heeft." - Mirjam Lammers (Afdelingshoofd Omgevingsdienst Achterhoek) over Uit de Achterhoek. Verhalen in de bodem. 

 

​"In het nawoord vertelt Dielemans over de wetenschappelijke achtergrond van haar verhaal. Het is fantasie, maar de achtergrond en sommige feiten gaan op echte kennis terug. [...] Arns reis is de kern van het verhaal, al is de ontknoping bij het magische Stonehenge ook mooi. Prachtig is is de overtocht naar Engeland met een bizar half zinkend schip, dat - zo lezen we achterin – echt teruggevonden is!" - Hendrik Spiering (Chef Wetenschap NRC Handelsblad) over Geestenkrijger

 

"Het meeslepende verhaal wordt in een rustig tempo opgebouwd, waarbij de geschiedenis sprankelend tot leven komt. Gestaag neemt de spanning toe. De grootste verdienste zit echter in de mooi uitgediepte personages en in het nog immer actuele thema van cultuurverschillen en onbegrip. Jonge lezers zullen daardoor op een bijzondere manier in aanraking komen met geschiedenis en cultuur en echt tot denken worden aangezet. Een indrukwekkend debuut van een archeologe, dat doet denken aan de boeken van Jean Auel, maar dat veel toegankelijker is." - NDB Biblion over Zomerwoud